That thing about smoke and fire…

17 May, '07

A few days ago all hell broke loose when Al-Wasat broke the story that the largest constellation of coral reefs in Bahrain was up for grabs, if it hadn’t already. Ministries were quick to vociferously deny such a thing and issued legal threats to sue everyone who dares to suggest a transparent government.

Well, today we see in the press that what Al-Wasat broke could well have a large part of truth in it:

قال نائب الرئيس التنفيذي لشركة ممتلكات البحرين القابضة (ممتلكات) محمود الكوهجي ان ‘’ممتلكات أسست أخيرا ثلاث شركات بملكية كاملة للاستثمار في بعض القطاعات داخل وخارج البحرين، لا سيما العقارية والسياحية’’.
وبين ان ‘’إحدى هذه الشركات ستعمل على تطوير جزر حوار بشكل شامل لجذب الاستثمارات السياحية بكلفة إجمالية لا تقل عن مليار دولار (377 مليون دينار)، تتضمن إنشاء منتجعات سياحية وفنادق وشاليهات’’.
وأوضح لـ’’الوقت’’ ان ‘’رئيس مجلس إدارة هذه الشركة هو سمو الشيخ عبدالله بن حمد وهي مملوكة بالكامل لشركة ممتلكات، في حين قد يدخل معها مستثمرون آخرون في بعض المشروعات التي تنوي إقامتها’’، مؤكدا انها ‘’بدأت بإعداد وتجهيز الخطط للبدء بالمشروعات المزمع تنفيذها’’.
أما الشركة الثانية فهي بحسب الكوهجي ‘’البحرين العقارية’’ وهي تعنى بإدارة العقارات التي تعود ملكيتها للحكومية، موضحا ان ‘’هناك دراسات تهدف للاستثمار في بعض المواقع وتنمية أعمالها’’.
وأضاف الكوهجي ان ‘’الشركة الثالثة والتي تعرف باسم العوالي ستكون مسؤولة عن تطوير منطقة فشت الجارم الواقع بين قطر والبحرين’’، ولكنه لم يعط أي تفاصيل عن طبيعة التطوير، الا انه أكد ‘’انه سيشمل الفشت بشكل كامل’’.
الوقت – ١٧ مايو ٢٠٠٧

That’s a statement from the vice president of the Economic Development Board Mumtalakat, a wholly owned company by the government of Bahrain, stating that the islands of Hawar will be developed to the tune of one billion Dollars, while another company (Al-Awali) will be tasked with developing the complete area (260 square kilometers, which is approximately one-third of the total land-mass of Bahrain) for tourism projects.

So first it looks like the dugong population will be screwed, (dugong herds live in the deep channels in Hawar’s environs) and then the fish, shrimp and of course the humans who depend on them will.

Brilliant.

It doesn’t end there. It appears that what the government was saying all along is only 30.769% of the truth. MP Jawad Fairooz suggests that the government of Bahrain only actually owns 80 of the 260 square kilometers known as Fasht Al-Jarem:

أبدى مسؤول ملف الأراضي في كتلة الوفاق، النائب جواد فيروز، تخوفاً من أن تكون الإدعاءات التي جاءت على لسان الحكومة بشأن بيع فشت الجارم ”نصف الحقيقة”ØŒ موضحاً أن ”جزءاً من فشت الجارم والبالغ 80 كيلومتراً مربعاً، ملك للدولة، وذلك من إجمالي مساحة الفشت البالغة 260 كيلومتراً مربعاً”.
وأضاف فيروز في تصريح لـ”الوقت” أن ”الكتلة، مازالت متوجسة من أن تكون الحكومة، باعت بالفعل الجزء الباقي، ففي زيارة ميدانية للفشت، تبين أن هناك شركة أجنبية تقوم بالتنقيب في المنطقة عن النفط على ما يبدو وسط حراسة”ØŒ لافتاً إلى أن ”هذه المسألة، ستطرح في الجلسة المقبلة وبالصور”.
الوقت – ١٧ مايو ٢٠٠٧

Let’s see if parliament will act – even for once – to do something good for the future of Bahrain.

Filed in: Entrepreneurship
Tagged with:

Comments (3)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Lujayn says:

    I know countries in the region need to develop sources of revenue beyond oil and gas in order to survive in the coming century, but the current scale of development feels almost cannibalistic. Tourists will come and go, and most will not know where the hell they are beyond the beach and the shopping mall, but millions of years of history and nature will be destroyed for their pleasure.

  2. Mahmood did you mean to write Vice President of Bahrain National Holding (BNH)?

    I got confused since the Arabic version read something (BNH) and your English commentary read something else (EDB).

  3. mahmood says:

    Yes I did, thanks for the correction.

Back to Top