شرارة واحدة قد تكفي

9 Mar, '11
كما بدأت الحرب العظمى برصاصة يتيمة، فالبحرين أيضاً معرضة للإنزلاق في فوضى حقيقية بسبب حادثة غبية واحدة لا معنى لها، فلم تصبح الأرضية لدينا مهيأة لمثل هذا الانزلاق في هاوية الجحيم كما هي مهيئة اليوم.

 

لا أريد أن أنزلق إلى الاسهاب في تفاصيل الحوادث التي افتعلها المتطرفون من الطرفين، فما يدعو للارتياح حتى الآن أن هذهالحوادث لم تجد لها صدى لا في أوساط قوى الأمن التي يجدر الثناء بمن لايزل يمسك بعقالها، و لا في أوساط قوى المعارضة التي أخذت بزمام المبادرة لاحتواء التصعيد و تهدئة المشاعر الفائرة.

 

و لكن إلى متى نستطيع أن نمنع الإنفجار؟

 

على مدى التاريخ لم ينتصر أحد في حرب بالعنف وحده. كل الحروب تنتهي إلى مفاوضات، يجلس فيها مختلف الأطراف على طاولة واحدة ليعالجوا اختلافاتهم المعقدة ويصلوا إلى توافق بدل إزهاق المزيد من الأرواح. و في اعتقادي أن الاتفاقيات التي صمدت لأوقات أطول على مدى التاريخ كانت تلك التي بنيت على توافقات مشتركة، و تم إبرمها بعد تنازلات عملية من قبل كل الأطراف من أجل نزع فتيل العداء المستحكم بينها، و خلق أرضية مشتركة تمهد الطريق للمضي إلى الأمام، لا لإعادة بناء تلك الأمم التي مزقتها الحروب فقط، بل أيضاً لإعادة ترميم الثقة التي حطمتها بشاعة الحرب. إن إنجاز التوافق هو أكثر صعوبة ويتطلب شجاعة أكبر من إطلاق الرصاص أو رمي القنابل على الطرف الآخر مما يحدث أضراراً قد يستغرق اصلاحها أجيالاً قادمة من عمر الأمة.

 

لقد بدأت الجمعيات السياسية في الحديث مع بعضها البعض، وهذه خطوة أولى طيبة. لقد رأينا ممثلي تيار الوحدة الوطنية بقيادة الشيخ عبداللطيف المحمود يجلسون على طاولة واحدة مع ممثلي الجمعيات السبع المعارضة ليناقشوا رؤاهم و تطلعاتهم المختلفة للبلاد. ليس لدي أدنى شك أن كل واحد منهم يحمل هم البحرين ومستقبلها في قلبه، وأنا على يقين أنه بامكانهم التوصل فيما بينهم إلى حل دائم للوضع. و لكن لسوء الحظ، لم يكن بينهم ممثلين عن معتصمي دوار اللؤلوة الذين لابد في رأيي من بذل جهود متضافرة من أجل إشراكهم في عملية الحوار هذه أيضاً، ولا بد لمطالبهم من أن توخذ في الاعتبار وأن تضم إلى أجندة الحوار. و يستحسن أيضاً لو بدأت المعارضة في التفاوض معهم الآن وإسداء النصح لهم بشأن نوعية المطالب وتوقيتها.

 

مع بدء هذا الحوار فإنني أصبحت أكثر تفاؤلاً وزادت ثقتي نسبياً في أن الحل أصبح قريب المنال. لكن ما يمكن أن يأخذ كل هذا منا في لحظة واحدة هو أي تصعيد يسببه تصرف طائش، سواءً أتى على شكل دعوات للتصعيد الطائفي التي يرتكبها بعض من يسمون أنفسهم شيوخ دين، أو تصلب غير مبرر من قبل المتظاهرين.

 

ولابد أن يعي المتظاهرون أن الحرية التي يتمتعون بها الآن في التظاهر و التعبير عن أنفسهم تزيد بالضرورة من حجم المسؤولية الملقاة على عاتقهم أكثر من أي وقت مضى، فأي عنف قد يصدر حتى لو من فرد واحد منهم سيؤدي إلى تدمير مصداقيتهم و يشوه مطالبهم. فآخر ما نريده هو أن تستمر بلا داع تعطيل حركة المرور كما حدث في المرفأ المالي أمس، أو أن يهاجم أجانب أو مواطنين آخرين قد يجدون أنفسهم وسط المتظاهرين بالصدفة أو عمداً، إو أن يتم إتلاف الممتلكات العامة أو السيارات. كما أن تصعيداً أخطر سيتمثل في السعي وراء مواجهات مؤكدة عبر التظاهر أمام الديوان الملكي أو في مواقع حساسة أخرى، و مثل هذه الخطوة غير ضرورية وعواقبها غير محسوبة، فليس من العقل أن يستنفذ المتظاهرون كل أوراقهم بدون انتظار التوقيت المناسب. ما يحتاجونه الآن هو التركيز على مطالبهم الأساسية، وهي مطالب جوهرية تحتاجها البلاد، مع عدم نسيان أنهم ليسوا وحدهم في هذا الوطن، فهناك آخرون لديهم مطالبهم الشرعية هم أيضاً و لديهم مخاوفهم التي لابد من الالتفات إليها و التعامل معها.

 

إن نصيحتي المتواضعة لكل البحرينيين أخوتي في الوطن و لكل الذين يتعاطفون معنا كبحرينيين أن يعملوا جاهداً على عدم تحويل أصدقاء الأمس إلى أعداء اليوم. لا نريد أن نفقد أصدقاءنا الآن بل نريد الحفاظ عليهم ونعتز بهم. صحيح أنهم قد يختلفون معنا كلياً في النظر إلى الأمور و لكن أليس الاختلاف هو ما يعطي للحياة نكهتها؟ أرجو أن نتعلم فن الحوار وأن نتذكر أن أعلى الأصوات ليست دائماً هي الأحق، و لكن الأحق هي تلك الأصوات التي يدعمها المنطق و العقل. حتى لو لم نتمكن من التوصل إلى إتفاق فيما بيننا، فلا بد لنا أن نقبل على الأقل بأن نكون مختلفين، و أن نحترم حق كل منا في الاختلاف. إذا كان كنت عصياً على التراجع عن رأيك، فتعلم على الأقل أن تقبل الاختلاف، و ضع الأسئلة التالية في مخيلتك دائماً: ما هو الأفضل للبحرين و لمستقبلها؟ ما هي تلك البحرين التي أريد لأبنائي ولأبناء أبنائي أن يرثوها؟

 

سنكون هنا معاً عندما تنتهي كل هذه الأحداث بغض النظر عن النتيجة التي ستنتهي إليها. سنحتاج أن نعيد بناء بحرين تتسع للجميع، ومن أجل هذا نحتاج إلى أصدقاء وليس إلى تجميع أعداء لم يستعدهم علينا إلا تصريحات غير مسؤولة أو أفعال متهورة.

 

لدي حلم.

 

وحلمي أن يعم العدل الإجتماعي على هذه الأرض، و أن يعيش كل مواطن ومقيم فيها بكرامة، و أن تحترم فيها حقوق الإنسان، و أن يسود فيها التعايش السلمي بين الجميع.

 

Ùˆ أخيراً، وبغض النظر عن المصير الذي ستأخذنا إليه هذه الأحداث، فإنني أريد أن أقول لكل البحرينيين أنني أحبكم – أخوتي في الوطن – فرداً فرداً.

 

محمود اليوسف
ترجمة: محمد المبارك
القال الأصلي على الرابط التالي: http://wp.me/p4tgu-1TG

Filed in: Politics
Tagged with:

Comments (13)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Da Rebel says:

    Ummm,

    Is it too much to ask for a translation?

  2. Da Rebel says:

    Doh! Now I remember someone asking for an Arabic translation . . .
    How to feel stupid in one easy lesson. . .

  3. Bahraini says:

    “MANAMA: One person was killed and another was fighting for life last night after allegedly being attacked by youths in Manama. Pakistani Abdul Malik, 30, was on his way to buy food when he was fatally attacked at around 7.30pm. Pakistan Embassy charge d’affaires Aurangzeb confirmed the death.”
    That’s what the demonstrators want to convey to the rest of the world….either their demands are met which are basically ridiculous or chaos will continue to rule the streets of Bahrain. They’re making it hard to find any sympathizers in the outside world unless of course we’re talking about Iran.

    • Salman says:

      Why does the GDN not report the missing Bahrainis abducted by the thugs yesterday when their cars were found abandoned with blood all over the seats?

      Why does it not report how thugs attacked peaceful protesters in Riffa under the watch of the riot police?

      Why does it not report about the cars driven by thugs that tried to run off a car with 2 Bahrainis off the road causing it to turn over?

      Why does it not write about the thugs who are constantly attacking villages like A’ali with swords and sticks?

      Why does it not report that the riot police were protecting the thugs who were attacking Bahrainis at the UOB with swords and sharp objects? I will post a link at the end of this post so everyone can see the truth with their own eyes.

      Why does it not report about the young Bahraini man who was murdered by these thugs yesterday?

      Why does it not report how Bahrainis were stoned by Pakistanis as they walked through their neighborhoods trying to protect their own homes from the thugs of the dictator?

      Any newspaper can write a random name and say this person was killed by thugs who attacked him. Just like they did a few years back with that Pakistani policeman only for a death certificate to emerge proving he actually dies 7 month before the incident!

      Why does it not report that people had to resort to protecting their own neighborhoods since yesterday to ward off these sword yielding thugs? Do you know people are doing this? Because they do cannot trust the police anymore after seeing how they protected these thugs with their own eyes!

      Now the whole GCC wants to interfere with our internal affairs and yet they keep claiming Iran is interfering with Bahrain’s internal affairs when they cannot prove any of those accusations.

      The GCC is afraid of what has come to the Gulf states, especially KSA is shitting itself! Well maybe if they respected their people and treated them like normal human beings this would have never happened.

      And that the crown prince has agreed to all the demands is hurting them even more.

      The GDN is the most biased bullshitting newspaper on the face of the planet. And its a sad thing that you believe anything they say.

      A Shaikh, before you start being prejudice maybe you should first witness what actually happened inside the streets of Manama. And I would love an explanation from the Pakistanis who live inside the souk as to why they all had enough cement bricks in their flats to build a skyscraper which they were throwing down from their windows and roof tops aiming at the Bahrainis?

      You think people will stand back and let you bust their heads and faces open without retaliating?

      The police who came asking the people to vacate the national harbour were armed with batons, and they attacked the protesters first. Is self defense a crime now?

      Jassim Al-Saeedi is to be held responsible for the death of the young man from the village of Dumistan after ordering his thugs to kill all Shia “infidel rafida” and declaring their blood as halal. And yet the government never did anything to stop him or the actions of his gangs.

      The government has only the card to sectarian strife to use, and its failing heavily since Sunni and Shia are working together guarding their neighborhoods.

      Khalifa will not leave until he burns Bahrain to the ground.

      Here is the link. Watch it if you can understand a word this heap of shit farts out of his mouth.

  4. A Shaikh says:

    Shame on these ppl…..i never thought before this incident of writing on your site(no offence…Mahmood)bt this compelled me too….pls are these the ppl who were at the UNited Nations some days ago asking for human rights….someone ask them to be human first ..killiing innocent ppl….poor expats!!!…what did this pakistani guy do to you….may be help you in building your rock solid buildings…WHERE IS HUMAN RIGHTS NOW!!!ALLAH HELP US ALL FROM THIS CATASTROPHE!!!>>>>
    ‘Without peace, there is little hope for human rights’
    — Martin Ennals

  5. Robok says:

    It’s hard to trust either side right now. The pro-government twist and blow things out of proportion, a simple example is the university incident which I saw first hand, the pro-government thugs who came in _did_ destroy the place, but only images of the anti-government protesters were shown to indicate otherwise.

    On the other hand, the anti-government protesters did get out of hand for more than a few times at the BFH and some of them attacked unarmed cops.

    It’s hard to sympathize with anyone right now, since both sides are being gigantic idiots. The CP declared that he accepted the dialogue under the stated conditions, but I haven’t heard much from it since.

  6. Mojo jojo says:

    Martial law effective for 3 months. Excited!

    • Robok says:

      Excited about the inevitable loss of lives of your fellow Bahrainis?

      Please tell me that’s a case of poor wording and not a case of being a sick human being.

      • Mojo jojo says:

        It’s hard to sympathize with ‘gigantic idiots’ and I am quite positive that each of us got a different criteria to brand people as such.

        • Robok says:

          Idiots or not, they are my fellow Bahrainis, and I still wouldn’t want to see them dead even if I disagree with their opinions and/or methodology.

  7. Interested bystander says:

    Upon reading all these latest comments, I realise that Bahrain’s inhabitants have reverted to type ie gossip, rumour, innuendo, guesswork, wishful thinking and chinese whispers – resulting in a load of rubbish! Sorry Mahmood – you are an exception (usually)!!!!

  8. Micheal says:

    I’m from USA and I want to give a message to Bahrain government and everyone work with it

    to the king :
    you are the stupid king I have ever seen
    To your follower :
    BTV-you have the worst director in the world,
    please stop lying,enough is enough.

    the american people not stupid as you think

    answer these questions ?

    1-why Press Tv and Alalam news reporters kicked out of Bahrain ??!!!!!
    let’s say sunna and shia war thats why those channel been out.
    2-why CNN reporter kicked out of Bahrain?!!
    3-france 24 stopped ?!!!

    you want to block everything at us and follow you !!!

    give me a good reasons to believe you

    we have saying here in america you have to know

    1-Lie is easy but hard to believe
    2-Truth is hard but easy to believe

    with love from america

Back to Top